План на урок - БЕЛ, 1 клас - примерен

 Разработка на урок: Български език, 1 клас

Тема на урока: ПИСАНЕ НА МАЛКАТА РЪКОПИСНА БУКВА

Дидактически цели на урока: Те са свързани с овладяване графично овладяване на образа на преподаваните букви. Учениците трябва да отработят като моторика процеса на писане и правилно да възпроизвеждат буквата. Урокът цели също така и  изграждане на начални умения за правилно писане на
думи с правописни особености.

Урокът за писане на малката ръкописна буква опира на базова моторика и концентрация. Подпомага се от индивидуални и групови задания в учебна тетрадка, както и от упражнения за самоподготовка по образец.  

Принципно, като план урока се разгръща в следната последователност на методическата работа:

Първи етап: Звуков анализ на думи с изучавания звук.

Обяснението на звуков анализ на думите е препоръчително да се съчетае с речеви задачи от илюстрациите в тетрадките: учениците могат да  съставят изречения, разказ по наблюдение, съчиняване на приказка по картинка и др.

Втори етап: Структурен анализ на изучаваната буква.

Първокласниците наблюдават ръкописната буква, определят съставящите я елементи, които вече познават. Важно е да умеят да я сравняват с вече изучените букви и да коментират различията. Трябва да се обърне внимание не само на формата на буквата, но и на начина на нейното изписване. Учителят задава образец, като пише буквата на дъската и коментира изходната точка, посоката
на линията и характера на движенията. Учениците изписват
буквата с едри движения във въздуха, тоест чрез така нареченото „въображаемо писане“. Целта е да се усвои движението, хода на писането на буквата. Ако буквата не е усвоена като двигателен акт, то ученикът изпитва съществени трудности при нейното писане. Когато е запомнил добре формата на дадена буква, то той може да я разпознае изучаваната буква сред множество други. Разпознаването е първата стъпка. Втората е постигането на двигателен навик за писане. Един от главните проблеми в обучението по писане е усвояването на двигателния образ на буквата. За целта е препоръчително в уроците по писане широко място да заеме писането с ръката на другия – изпълнява се по двойки, единият ученик пише с ръката на другия някоя от изучените букви, а другият ученик е затворил очи и по движенията на своята ръка се опитва да узнае коя е буквата. В този случай обучаваният няма опора в зрителния образ на буквата, а се менажира само от нейния двигателен образ. Би могъл да се използва и методът на писане по точки:

– Ученикът разглежда образец на буквата и върху него обозначава или маркира с цвят   онези точки, които оформят контура на буквата (не повече от 5–6 точки). След това пренася графемните точки върху реда за писане, като първоначално означава точките, които маркират височината (най-високата и най-ниската точка в буквата) и ширината (точки в най-изпъкналата част на буквата). Получава се графично изображение тип схема, което трасира движението на пишещата ръка. Ученикът повтаря контурите на буквата, които сам си е очертал, и така пише буквата.

Друг популярен и ефективен метод е игровият - писането на букви върху пясък с пръст или с пръчка върху мека земя може да окаже изключително благоприятно въздействие впроцеса на усвояването.

Трети етап: Изолирано писане на буквата.

Популярен и полезен е копирният метод – в началото на реда за писане са очертани контурите на буквата, пишещият повтаря с молив по контура, като се стреми да не прекъсва движението на ръката. В случая важно е първокласникът да запомни хода на самото писане. На базата на този вече затвърден образ той продължава самостоятелно да пише до края на реда. След първите няколко опита се организира беседа върху грешките при писане: Пр. буквата е написана на дъската в няколко варианта с типични видни грешки: (с неправилна височина, с неправилна ширина, с неправилен наклон, с неправилно ориентиран в пространството елемент, огледално обърната, объркана като посока горе-долу и т.н.).
След коментара на грешките продължава писането на буквите не повече от 4 реда. Може да се приложи и схемата писане по образец - за самоподготовка учителят да напише образец и учениците да го повторят по два реда

Етап четири: Писане на буквосъчетания с изучаваната буква.

Акцентът тук е да се усвоят всички възможни начини за връзка на изучаваната буква с другите ръкописни букви. За целта трябва да се пишат буквосъчетания, в които изучаваната буква се свързва по различен начин с буквите от четирите групи:
– буквите с начало и с край за връзка
– буквите с начало, но без край за връзка

– буквите без начало, но с край за връзка
– буквите без начало и без край за връзка
Свързването между буквите от първата група е чрез естествена връзка – достатъчно е да се удължат двата крайни елементи и буквите се хващат за ръце. Трудностите се явяват при свързването на буквите от другите групи.
 

Етап пет: Писане на думи и изречения.

При писането на думи и изречения с изучаваната буква графичните задачи следва да се съчетават с правописни задачи – целта е първокласниците да се приучат да спазват едновременно изискванията и за графична, и за правописна правилност.
Думите за писане се подбират така, че да представят възможните грешки при писане на изучаваната буква. Пр. при изучаването на Ж - ноЖ, Жираф, ПърЖола - да се изтъкне къде в позиционирането може да се очаква грешка.

Етап шест: Преписи и диктовки.

По преценка на учителя в урока могат да се включат и допълнителни задачи, свързани с преписи или диктовки.
Диктовката отначало е на отделни думи и изречения. Може да се направи игра в екип - всички ученици пишат, а един от тях в хода на писането предупреждава за възможните грешки при
писане. Целта е обучаваните да са в активна позиция, тоест сами да си поставят правописните задачи и
да се приучат да прилагат този способ на действие и при самостоятелно писане. Текстовете за препис би следвало да са написани с ръкописния ученически шрифт и да съдържат думи с непроверяем правопис, като съответните букви са оцветени в червено, за да се запомнят от учениците. Целта е да има образец, по който учениците да се ръководят за правилната форма на буквите, и за адекватната схема на писане на думите.

Етап седем: Домашна работа - задаване на писане по образец, препис на текст, задачи за оцветяване на буква-модел или рисунка на тема: наподоби буквата на животно или предмет.

 

 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Под игото - РЕЗЮМЕ

Автобиография - Бранислав Нушич

Мадам Бовари - Седма глава от романа на Флобер. Резюме.